Brand Channels
Influencer Marketing
TikTok Insights

Silver Tsunami zalewa TikToka

Jeśli myślisz, że TikTok to aplikacja dla Zetek i Alf to najwyższy czas obalić te stereotypy. Według najnowszych danych demograficznych TikToka, grupa 45+ przekroczyła 18% pełnoletnich użytkowników korzystających z tej platformy w Polsce, a osoby w wieku powyżej 55 lat stanowią już ponad 7% tej społeczności. To rekordowo wysoka reprezentacja grupy Silver. Z jakich powodów seniorzy szturmują TikToka? Sprawdźmy co ich przyciąga do tej aplikacji oraz jak radzą sobie jako “granfluencerzy” zarówno w Polsce, jak i za granicą.

W ostatnich latach widzimy dynamiczny wzrost różnorodności wiekowej użytkowników na wszystkich platformach społecznościowych, jednak na TikToku ta zmiana jest najbardziej widoczna. TikTok, znany głównie jako platforma dla młodych ludzi, również dostrzega coraz większą liczbę seniorów, którzy aktywnie angażują się nie tylko w konsumowanie, ale i tworzenie treści. Wraz z pojawieniem się generacji "Silver" na TikToku, jesteśmy świadkami fascynującego rozwoju społeczności online, która otwiera przed nami zupełnie nowe, marketingowe możliwości.

KIM SĄ SILVERSI? 

Ze względu na zmiany demograficzne, seniorzy to najszybciej rosnąca grupa wiekowa w Polsce. Przyjęło się, że są to osoby, które ukończyły 60. rok życia, jednak Srebrne Pokolenie nie chce być nazywane seniorami i nie chce, aby traktowano je stereotypowo przez pryzmat metryki. Nie chcą być kojarzeni jedynie z maściami na bóle stawów czy suplementami na wątrobę. Dzisiejsi Silversi to często osoby aktywne, obeznane w trendach, wysportowane i  pełne energii do działania. Spójrzmy na Demi Moore, która już w teorii należy do grupy Silversów, a dalej zachwyca świeżą urodą i wysportowaną sylwetką. Jennifer Lopez, która jest po 50-tce, również może pochwalić się doskonałą formą, a jej wizerunek przeczy stereotypom pokolenia X. Dzisiaj Silversi nie tylko czują się młodo, ale też wyglądają młodo. Oczywiście to kwestia zdrowia, aktywności fizycznej i, nie ma co kryć, efektów medycyny estetycznej, jednak nie zmienia to faktu, że to pokolenie “srebro” ma już tylko w nazwie, a nie na włosach. Najlepiej pokazuje to właśnie taka platforma jak TikTok, gdzie starsze osoby coraz odważniej pokazują swoją pasję do mody, gotowania czy podróży oraz budują bardzo silne społeczności wokół siebie. 

Dlaczego akurat to TikTok przyciąga srebrne pokolenie? Jednym z najważniejszych czynników jest łatwość korzystania z tej aplikacji. Interfejs jest prosty i intuicyjny, a krótkie filmy i trendy są łatwe do zrozumienia i opanowania. Dzięki temu starsze pokolenie może szybko przystosować się do nowych technologii i wykorzystać swoje umiejętności w samodzielnym tworzeniu treści. Jednak dlaczego w ogóle czują potrzebę bycia na TikToku? Oto kilka głównych powodów. 

BUDOWANIE WIĘZI Z WNUKAMI 

Jednym z głównych powodów, dla których seniorzy rozpoczynają swoją przygodę z TikTokiem są przede wszystkim ich… wnuki. To oni przekonują dziadków do tworzenia wspólnych filmów jako sposób spędzania wartościowego czasu razem. Co ważne, jest w tych relacjach dużo humoru, troski, jak i dystansu do siebie. Doskonałym przykładem na polskim TikToku relacji babcia-wnuk jest profil @KubaPost. Kuba na swoim profilu zebrał blisko 2 miliony obserwujących, którzy uwielbiają podpatrywać jego przygody, dyskusje i pranki z babcią Antoniną w roli głównej. 

https://www.tiktok.com/@kubapost 

Jeśli chodzi o rynek zagraniczny, warto zwrócić uwagę na popularny profil modowy prowadzony przez seniora o nazwie @Jaadiee. To prawdziwa, srebrna gwiazda streetfashion. Jeden z najmodniejszych dziadków na świecie zgromadził ponad 5 milionów obserwujących, a dzięki TikTokowi zasiada w pierwszych rzędach pokazów takich marek jak Dior czy testuje najnowszy model Porsche. Jednak mało kto wie, że za tym kontem, jak i stylizacjami stoi jego wnuk. Ich relacja opiera się na wspólnej pasji do mody, co doskonale widać na ich profilu, jak i blogu. Dodatkowo, monetyzuje swoją popularność nie tylko wchodząc w kolaboracje z topowymi i często luksusowymi markami, ale również tworząc własną linię ubrań i dodatków “Gramps”. 

https://www.tiktok.com/@jaadiee 

ŹRÓDŁO ROZRYWKI I REMEDIUM NA SAMOTNOŚĆ

Dla wielu seniorów TikTok stał się również źródłem rozrywki, jak i sposobem na samotność. Gromadzą wokół siebie duże społeczności, dzięki którym nie czują się sami w online’owym świecie. Jedną z najbarwniejszych, rozrywkowych postaci na TikToku jest Granma Droniak. Przezabawna, pełna energii seniorka, która nie tylko pokazuje swoje stylizacje (głównie na pogrzeby znajomych), ale przede wszystkim opowiada o swoim życiu miłosnym. Babcia Droniak ma wielu adoratorów i korzysta z życia, pokazując że nawet w wieku 94 lat można mieć ponad 13 milionów obserwujących, jak i kwitnące życie miłosne. 

https://www.tiktok.com/@grandma_droniak 

Wśród starszych użytkowników TikToka w Polsce, to konto szczególnie przyciągnęło uwagę widzów. To profil podróżniczy o nazwie @DziadersyTravel. Małżeństwo po pięćdziesiątce pokazuje swoje podróże po całym świecie w formie short video. Możemy podglądać ich wyjazdy do takich miejsc jak Dominikana, Malediwy, Senegal czy Tajlandia. Pokazują, że i po 50-tce można rozwijać swoje pasje i aktywnie zwiedzać świat dzieląc się przy tym swoimi przeżyciami z innymi. 

https://www.tiktok.com/@dziadersytravel 

Jeden z najbardziej kolorowych i szalonych profili seniorów, które można zobaczyć na TikToku to konto @OldGays, na którym grupa starszych Panów reprezentujących społeczność LGBTQ+ pokazuje swoje interpretacje trendów, układy taneczne czy kolorowe stylizacje. Wspólnie wydali książkę “The Old Gays. The guide to the good life”, w której dzielą się swoimi radami na temat tego, jak dobrze przeżyć życie. Co ciekawe, granfluencerzy z profilu OldGays stali się twarzami kampanii marketingowej platformy Grindr. 

https://www.tiktok.com/@oldgays 

DODATKOWE ŹRÓDŁO ZAROBKU

Obecność w mediach społecznościowych daje osobom starszym możliwość dodatkowego zarobku. Jak już wspomniany @Jaadiee, który ma kolaboracje z luksusowymi markami modowymi oraz własną linię ubrań czy @OldGays, którzy wydali swój poradnik. Również polscy Twórcy ze starszego pokolenia monetyzują swoją obecność na TikToku. Przykładem modowym z naszego podwórka jest między innymi @SzafiarkaDorka. Dorota obala stereotypy “ciotki-klotki” i pokazuje, że w dojrzałym wieku możemy ubierać się zgodnie z trendami, ale i w rozsądnej cenie. Jej transmisje live oglądają dziesiątki tysięcy użytkowników w różnym wieku, nie tylko jej równolatków. Kolorowa osobowość i wyczucie trendów Dorki sprawiają, że chętnie podejmują z nią współpracę tak duże marki jak Zalando, TK Maxx, Loft 37 czy La Roche Posay.

 ​https://www.tiktok.com/@szafiarkadorka 

Babcie to rasowe influencerki jeśli chodzi o gotowanie. Ich zeszyty z przepisami, naznaczone zębem czasu, zyskują swoją zdigitalizowaną wersję właśnie za pomocą TikToka. Kulinarne profile seniorów są wypełnione nie tylko doskonałymi przepisami, ale również współpracami reklamowymi - głównie związanymi z produktami do gotowania, ale nie tylko. Seniorzy promują najnowsze sprzęty kuchenne, akcesoria do sprzątania czy nawet nowe kolekcje ubrań. Konto włoskiej babci @nonnapiaa to źródło wiedzy o tym jak zrobić prawdziwy domowy makaron czy chleb od podstaw. Przezabawną twórczynią kulinarną była również Lynja prowadząca profil @cookingwithlynja. Ujmowała widzów swoją energią, humorem i abstrakcyjnymi formami montażu, jednak niestety odeszła z początkiem 2024 roku.

https://www.tiktok.com/@nonnapiaa    

https://www.tiktok.com/@cookingwithlynja 

NOWE SPOJRZENIE 

Silversi na TikToku dają nam zupełnie nowe spojrzenie na wiek emerytalny. Można zostać ikoną mody jak Jaadiee czy randkować bez opamiętania jak Granma Droniak. Ten niewymuszony luz, jak i ciepło to coś, co przyciąga młodsze pokolenia do “granfluencerów”. Generacja "Silver" na TikToku to nie tylko zjawisko, ale również potężny przykład tego, jak społeczności online stają się coraz bardziej zróżnicowane i włączające. Seniorzy przynoszą ze sobą bogactwo doświadczenia, mądrość i pasję, które wzbogacają naszą cyfrową przestrzeń. Ich obecność na TikToku jest inspirująca i pokazuje, że nigdy nie jest za późno, aby odkrywać nowe możliwości i spełniać swoje marzenia.

Natomiast z marketingowego punktu widzenia, obecności Silversów na TikToku nie można dłużej ignorować. To wartościowi Twórcy, którzy dostarczają jakościowy, ciekawy i często bardzo zabawny content. TikTokowe babcie i dziadkowie są już nieodłączną częścią tej społeczności, a marketerzy coraz śmielej wykorzystują ich ogromny potencjał reklamowy. Idąc chociażby za przykładem marek Samsung, Dior czy Porsche widzimy, że seniorzy nie muszą być “twarzami” jedynie maści na stawy, a kreować trendy, korzystać z nowoczesnych technologii czy jeździć najnowszym modelem 911. 

Magdalena Marek-Terelak
Creative Director

Przeczytaj więcej artykułów na naszym blogu

Zobacz wszystko

Pomożemy Ci zrealizować kampanię Twojej marki w social mediach

Napisz do nas!

Dziękujemy!
Otrzymaliśmy twoją wiadomość.
Skontaktujemy się z Tobą ;)
Oops! Coś poszło nie tak :(
Spróbuj jeszcze raz.